ארכיון הקטגוריה: עיצוב אתרים

חווית משתמש

עיצוב אתרים הוא הרבה יותר מתכנון הפן הוויזואלי של האתר, הצבעים שישלטו בו, הפונטים בהם ייכתבו התכנים השונים והתמונות שיהפכו את חווית הגלישה לעשירה יותר – אחד המרכיבים החשוב ביותר בעיצוב אתר הוא הבטחת חווית משתמש אופטימלית.

מהי חווית משתמש?

חווית משתמש – הידועה גם כ- UX (ראשי תיבות של User Experience) –  זוכה בשנים האחרונות ליותר ויותר תשומת לב, ויותר ויותר משאבים מושקעים בהפיכתה להכי משובחת שיש.

הגדרה חד משמעית למהי חווית משתמש אין. כעיקרון ניתן לומר שמדובר באינטראקציה בין חברה ללקוח בכל אחד מהמקומות בהם הוא פוגש אותה: במוצרים שהיא מוכרת, בשירותים שהיא מציעה, באתר האינטרנט, במפגשים פנים אל פנים או בשיחות טלפון, בחומר מודפס ועוד.

חוויית משתמש לכשעצמה היא לא מטרה אלא אמצעי. המטרה היא הנעת בני אדם לפעולה רצויה, כשהפעולה יכולה להיות רכישת מוצר, הזמנת שירות, השארת פרטים ליצירת קשר, הורדת ספר אלקטרוני, הירשמות לרשימת דיוור וכו'. חווית משתמש מוצלחת מגדילה את הסיכוי כי הגולש שנכנס לאתר יבצע את הפעולה הרצויה, ועל כן חשיבותה הרבה ותשומת הלב שיש להקדיש לה בתהליך עיצוב אתרים.

איך בודקים את איכות חווית המשתמש?

הדרך הטובה ביותר, ולמעשה היחידה, לבחון אם חווית המשתמש אכן מוצלחת או לא היא באמצעות בדיקת יחס ההמרה – היחס בין מספר הגולשים שביצעו את הפעולה הרצויה מבחינת בעלי האתר לבין מספרם הכולל של הגולשים שנכנסו לאתר, וזאת בפרק זמן נתון (בין אם יום, בין אם שבוע, בין אם חודש ובין אם תקופה ארוכה יותר, או לחילופין פרק זמן ספציפי שבו התקיים קמפיין פרסומי, במהלך עונת החגים וכו').

המשוואה פשוטה: יחס המרה גבוה מעיד על חווית משתמש ברמה גבוהה, ולהיפך – יחס המרה נמוך פירושו חווית משתמש שמשהו בה לקוי ועל כן יש לאתר את הדרוש תיקון ולתקנו. גם אם הגולשים יוצאים מהאתר שבעי רצון במיוחד, אם לא התבצעה הפעולה הרצויה מבחינת בעלי האתר הרי שמדובר בחוסר הצלחה, אלא אם כן מדובר באתר שמטרתו היחידה היא מיתוג העסק, ולמעשה, גם במקרים אלה כדאי לבקש מהגולשים לנקוט בפעולה מסוימת (LIKE, SHARE, השארת תגובה המעידה על שביעות רצונם מתכני האתר, השארת פרטים על מנת לקבל עדכונים וכו'), גם על מנת לתרום למיתוג בעצמם וגם על מנת שלבעל העסק יהיה פידבק ברור לגבי האפקטיביות של האתר.

איך מבטיחים חווית משתמש אופטימלית?

חווית משתמש אופטימלית מבוססת על 3 מרכיבים:

  1. ערך מוסף אמיתי לגולשים.
  2. ממשק ידידותי ואינטואיטיבי.
  3. הנעה אפקטיבית לפעולה.

גולשים שלא חשים כי הם מקבלים באתר אליו הגיעו ערך אמיתי לא יבצעו את הפעולה הרצויה מבחינת בעלי האתר, ולא משנה כמה ינסו לשכנע אותם לעשות זאת, ועל כן זהו למעשה הבסיס של חווית משתמש אופטימלית.

ממשק ידידותי ואינטואיטיבי מבטיח כי הגולשים יוכלו לחוות את האתר על כל תכניו ואפשרויותיו, ובפרט יגיעו אל המקומות הרצויים מבחינת בעלי האתר.

הנעה אפקטיבית לפעולה נועדה להבטיח ששביעות הרצון של הגולשים תתורגם לפעולה רצויה. לשם כך יש להקפיד כי הפנייה לגולשים לבצע את הפעולה הרצויה תנוסח במדויק ועם רגש והבטחת רווח עבורם, ובעיקר תהיה בולטת – הן מבחינת המיקום על המסך והן מבחינת העיצוב שלה.